Conceit in weakest bodies strongest works

notes on concetti, poetics and interpretation

Authors

DOI:

https://doi.org/10.31683/stylus.v0i38.387

Keywords:

Concetti, Poetic function, Interpretation

Abstract

The interpretation, in the psychoanalytic clinic, “must be poetic”, Lacan writes to the Sino-French poet, François Cheng, during the seminar L’insu que sait…. Many years earlier, in Desire and its interpretation, Lacan had emphasized the term concetti extracted from an enigmatic phrase of the ghost directed to prince Hamlet: Step between her and her fighting soul: Conceit in weakest bodies strongest works. Lacan recalls the phantom’s appeal to the analysts suggesting, even at that time, that poetics could well serve us to touch this unfathomable space of the speaking being between him and himself. This work investigates these two moments, double singing of the appeal to the poetic function in the interpretation.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Andrade, C. (2015). Lacan chinês, poesia, ideograma e caligrafia chinesa de uma psicanalise. Maceió: Edufal.

Bloom, H. (2001). Shakespeare: a invenção do humano (J. R. O’Shea, trad.). Rio de Janeiro: Objetiva.

Bousseyroux, M. (2011). Au risque de la topologie et da poésie, élargir la psychanalyse. Toulouse: Érés.

Bousseyroux, M. (2014). Les trois états de la parole, topologie de la poésie, poésie de la topologie. L’en-Je Lacanien, 1(22), 49-62.

Cambridge international dictionary of English (1995). Cambridge, UK: Cambridge University Press.

Cheng, F. (2011). Duplo canto e outros poemas (B. Palma, trad.). Cotia: Ateliê Editorial.

Dupriez, B. (1984). Gradus: les procecédés littéraires. Paris: Éditions 10/18.

Eliot, T. S. (2015). Hamlet e seus problemas. In: W. Shakespeare. A tragédia de Hamlet, príncipe da Dinamarca (L. F. Pereira, trad.). São Paulo: Penguin Classics/Companhia das Letras. (Trabalho original publicado em 1921)

Gorog, J.-J. (2018). O real e a interpretação. Conferência proferida no XIX Encontro Nacional da EPFCL-Brasil, São Paulo, 10 de novembro de 2018.

Jakobson, R. (1985). Linguística e comunicação (I. Blikstein & J. P. Paes, trad.). São Paulo: Cultrix. (Trabalho original publicado em 1960)

Lacan, J. (1958-1959). Le séminaire, livre 6: le désir et son interpretation. Recuperado de http://staferla.free.fr/S6/S6.htm

Lacan, J. (1976-1977a). Le séminaire, livre 24: l’insu que sait de l’une bévue s’aile à mourre. Transcrição francesa da estenotipia. Recuperado de http://staferla.free.fr/S6/S6.htm

Lacan, J. (1976-1977b). Le séminaire, livre 24: l’insu que sait de l’une bévue s’aile à mourre. Edição Heresia. Inédito.

Lacan, J. (1998). Função e campo da fala e da linguagem. In J. Lacan. Escritos (V. Ribeiro, trad.). Rio de Janeiro: Jorge Zahar. (Trabalho original publicado em 1953)

Lacan, J. (2002). O seminário, livro 6: o desejo e sua interpretação. Publicação não comercial. Circulação interna da Associação Psicanalítica de Porto Alegre. (Trabalho original publicado em 1958-1959)

Lacan, J. (2008). Os quatro conceitos fundamentais da psicanálise (M. D. Magno, trad.). Rio de Janeiro: Jorge Zahar. (Trabalho original publicado em 1964)

Palma, B. (2011). O universo poético de François Cheng. In F. Cheng. Duplo canto e outros poemas (B. Palma, trad.). Cotia: Ateliê Editorial.

Pereira, L. F. (2015). Introdução. In W. Shakespeare. A tragédia de Hamlet, príncipe da Dinamarca (L. F. Pereira, trad.). São Paulo: Penguin Classics/Companhia das Letras.

Lopes, E. (1999). Fundamentos da linguística contemporânea. São Paulo: Cultrix.

Ramos, C. (2011, ago.). A ética, a lógica e a poética da interpretação psicanalítica. Texto inédito da conferência apresentada no Fórum no Interior do FCL-SP, Mogi das Cruzes.

Shakespeare, W. (2015). A tragédia de Hamlet, príncipe da Dinamarca (L. F. Pereira, trad.). São Paulo: Penguin Classics/Companhia das Letras.

Shakespeare, W. (2016). Hamlet (A. Thompson & N. Taylor, eds.). (3a ed.). Londres: The Arden Shakespeare.

Vaperau, G. (1861). Dictionnaire universel des littératures. Paris: Hachete et Cie.

Published

2019-10-07

How to Cite

PINHO, M. X. (2019). Conceit in weakest bodies strongest works: notes on concetti, poetics and interpretation. Revista De Psicanálise Stylus, (38), pp. 165 – 177. https://doi.org/10.31683/stylus.v0i38.387

Issue

Section

CRITICAL PAPER WITH THE CONCEPTS