The constitution of the subject and the formation of the analyst

what does the clinic with children transmitted?

Authors

  • Valdelice França Fórum do Campo Lacaniano de Brasília

DOI:

https://doi.org/10.31683/stylus.v1i44.1022

Keywords:

Constitution of the subject, Formation of the analyst, Children’s clinic

Abstract

The objective of this article is to discuss how the clinic with children, based on the concepts of subject constitution: alienation-separation and crossing of children’s fantasy, can contribute to the constitution of the analyst’s desire and his training, through personal analysis and its implication in an institution called School, by Lacan. This reflection was based on studies carried out in a research network and a cartel of the School of psychoanalysis of the Forums of the Lacanian Field.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Elia, L. (2010). O conceito de sujeito (3a ed.). Rio de Janeiro: Jorge Zahar.

Freud, S. (1976). Projeto para uma psicologia científica. In S. Freud. Obras psicológicas completas de Sigmund Freud. Rio de Janeiro: Imago. (Edição standard brasileira). (Trabalho original publicado em 1895)

Freud, S. (1976). Sobre o narcisismo: uma introdução. In S. Freud. Obras psicológicas completas de Sigmund Freud. Rio de Janeiro: Imago. (Edição standard brasileira, 14). (Trabalho original publicado em 1914)

Freud, S. (2006). Três ensaios sobre a teoria da sexualidade. In S. Freud. Obras psicológicas completas de Sigmund Freud. Rio de Janeiro: Imago, 2006. (Edição standard brasileira). (Trabalho original publicado em 1905)

Freud, S. (2006). As perspectivas futuras da terapêutica psicanalítica. In S. Freud. Obras psicológicas completas de Sigmund Freud. Rio de Janeiro: Imago. (Edição standard brasileira, 11). (Trabalho original publicado em 1910)

Freud, S. (2006). A questão da análise leiga: conversações com uma pessoa imparcial. In S. Freud. Obras psicológicas completas de Sigmund Freud. Rio de Janeiro: Imago. (Edição standard brasileira, 20). (Trabalho original publicado em 1926)

Lacan, J. (1979). O seminário, livro 11: os quatro conceitos fundamentais da psicanálise (2a ed.). Rio de Janeiro: Jorge Zahar. (Trabalho original publicado em 1964)

Lacan, J. (2003). Proposição de 9 de outubro de 1967 sobre o psicanalista da Escola. In J. Lacan. Outros escritos. Rio de Janeiro: Jorge Zahar. (Trabalho original publicado em 1967)

Lacan, J. (2008). O seminário, livro 7: a ética da psicanálise. Rio de Janeiro: Jorge Zahar. (Trabalho original publicado em 1959-1960)

Lacan, J. (2018). O seminário, livro 21: os não-tolos erram. Os nomes do pai

(F. Denez & G. C. Volaco, Trad. e Org.). Porto Alegre: Fi. (Trabalho original publicado em 1973-1974)

Lacan, J. (2010). O seminário, livro 8: a transferência (2a ed.). Rio de Janeiro: Jorge Zahar. (Trabalho original publicado em 1960-1961)

Lacan, J. (2020). O seminário, livro 20: mais, ainda. Rio de Janeiro: Jorge Zahar. (Trabalho original publicado em 1972-1973)

Prates, A. L. (2022). Da fantasia de infância ao infantil na fantasia: a direção do tratamento na psicanálise com crianças (2a ed.). São Paulo: Larvatus Prodeo.

Quinet, A. (1999). O estilo, o analista e a Escola. In E. Scherrmann & V. Pollo. Comunidade analítica de Escola (pp. 216-228). Rio de Janeiro: Marca d’Água.

Quinet, A. (2012). Os outros em Lacan. Rio de Janeiro: Zahar. (Passo-a-Passo, 94).

Published

2024-02-23

How to Cite

França, V. (2024). The constitution of the subject and the formation of the analyst: what does the clinic with children transmitted?. Revista De Psicanálise Stylus, 1(44), pp. 35–41. https://doi.org/10.31683/stylus.v1i44.1022

Issue

Section

CRITICAL PAPER WITH THE CONCEPTS