The voice in singing and the repetition
beyond representation
DOI:
https://doi.org/10.31683/stylus.v1i43.958Keywords:
Repetition, Voice, Sing, Time, ResonanceAbstract
The following text approaches what the voice sings when it sings from a psychoanalytic-philosophical point of view. From the field of popular music, it puts in dialogue the developments of the notion of repetition from the psychoanalytic perspective of Sigmund Freud and Gilles Deleuze, with the conceptions of Kierkegaard, Bergson and Pardo. The text concludes the possibility of working and illuminating the realm of sound that would be beyond the plot of representations.
Downloads
References
Bergson, H. (2004). Memoria y vida, textos escogidos por Gilles Deleuze. Madrid: Alianza. (Trabaho originalmente publicado em 1957).
Boulez, P. (1981). Puntos de referencia. Barcelona: Gedisa.
Boulez, P. (1992). Hacia una estética musical. Caracas: Monte Ávila editores. (Trabalho originalmente publicado em 1966).
Deleuze, G. (2006). Diferencia y repetición. Buenos Aires: Amorrortu. (Originalmente publicado em 1968).
Deleuze, G. (2005). Lógica del sentido. Barcelona: Paidós. (Trabalho originalmente publicado em 1969).
Deleuze, G. (2008). Presentación de Sacher-Masoch. lo frío y lo cruel , Buenos. Aires: Amorrortu. (Trabalho originalmente publicado em 1967).
Freud, S. (2001). Recordar, repetir y reelaborar. In: S. Freud, Obras Completas, Vol. 12. Buenos Aires: Amorrortu. (Trabalho originalmente publicado em 1914).
Freud, S. (2001). Más allá del principio de placer. In: S. Freud, Obras Completas, Vol. 18. Buenos Aires: Amorrortu. (Trabalho originalmente publicado em 1920).
Kierkegaard, S. (2009). La repetición. Madrid: Alianza Editorial.
Lacan, J. (2008). Los cuatro conceptos fundamentales del psicoanálisis, El seminario, libro 11, Buenos Aires: Paidós. (Trabalho originalmente publicado em 1964]
Pardo, J. L. (1991). Sobre los espacios. Pintar, escribir, pensar. Barcelona: Ediciones del Serbal.
Pardo, J.L. (2007). Esto no es música. Introducción al malestar en la cultura de masas. Barcelona: Galaxia Gutenberg.
Recalcati, M. (2007). Meditaciones sobre la pulsión de muerte. In: Alemán, J. [et. al.]: Lo real de Freud (p.85), Madrid: Círculo de Bellas Artes.
Süskind, P. (1987). El contrabajo. Barcelona: Seix Barral.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Ao encaminhar os originais, os autores cedem os direitos de publicação para STYLUS.
Os autores assumem toda responsabilidade sobre o conteúdo do trabalho, incluindo as devidas e necessárias autorizações para divulgação de dados coletados e resultados obtidos, isentando a Revista de toda e qualquer responsabilidade neste sentido.