The generalized child and the typewriter of singularities

Authors

DOI:

https://doi.org/10.31683/stylus.v1i50.1240

Keywords:

Psychoanalysis, Children, Subject of childhood

Abstract

More than ever, we observe a growing tendency to diagnose disorders and deficits in children. Guided by the principles of Lacanian psychoanalysis—which operates through listening and speech—this article proposes a discussion on the analyst's work with these subjects, going against the grain of such recurrent labels and identifications. Although there is a historical tendency, especially in the context of child analysis, to pedagogize and therapize the subject, we propose a shift in this perspective. The child—as the subject of childhood—undergoes fundamental transitions during this period, from the appropriation of language and entry into the discourse of culture, to the structuring that takes place through the interplay of the Imaginary, the Symbolic, and the Real. It is this very subject who, despite prevailing imperatives, resists and denounces the processes of imaginarization and the search for meaning imposed upon their bodies and functioning, producing a rupture in the sideration brought about by such discourses.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Katz, I. (2019). Infâncias: uma questão para a psicanálise. In T. Surjus & M. A. Moysés (Orgs.), Saúde mental infantojuvenil: territórios, políticas e clínicas de resistência (pp. 85-97). Unifesp/Abrasme.

Katz, I. (2021). O recurso à criança para dizer o indizível. Lacuna: uma Revista de Psicanálise, (11), 5. Recuperado de https://revistalacuna.com/2021/07/20/n-11-05

Lacan, J. (1995). O seminário, livro 4: a relação de objeto. Rio de Janeiro: Zahar. (Trabalho original publicado em 1956-1957)

Lacan, J. (2004). Homenagem a Lewis Carroll. Ornicar?, Rio de Janeiro: Jorge Zahar, (1), 7. (Trabalho original transmitido em 31 de dezembro de 1966, pela France Culture, como parte do programa de Jacques Brunius “Lewis Carroll”)

Lacan, J. (2009). O seminário, livro 1: os escritos técnicos de Freud. Rio de Janeiro: Jorge Zahar. (Trabalho original publicado em 1953-1954)

Lefort, R. (1991). Introdução à jornada de estudos do CEREDA. In J. Miller (Org.), A criança no discurso analítico (pp. 13-14) (D. D. Estrada, Trad.). Rio de Janeiro: Jorge Zahar. (Trabalho original publicado em 1983-1988)

Quinet, A. (2003). Teoria e clínica da psicose. Rio de Janeiro: Forense Universitária.

Sauret, M.-J. (1998). O infantil e a estrutura (S. Sobreira & C. Khalifeh, Trad.). Escola Brasileira de Psicanálise. (Trabalho original publicado em 1989)

Soler, C. (2007). O inconsciente a céu aberto da psicose. Rio de Janeiro: Zahar.

Soler, C. (2018). O que resta da infância (E. Sapoti, Trad.). São Paulo: Escuta. (Trabalho original publicado em 2012)

Published

2025-07-16

How to Cite

T. Arrua, R. F. (2025). The generalized child and the typewriter of singularities. Journal of Psychoanalysis, 1(50), pp. 117–126. https://doi.org/10.31683/stylus.v1i50.1240