Quem tem medo do ready-made? Psicanálise, interpretação e arte contemporânea
DOI:
https://doi.org/10.31683/stylus.vi25.771Keywords:
Psychanalyse, interpretation, symptom, ready-madeAbstract
This article discusses Lacan’s orientation for the work of interpretation in light of his amazing statement: Interpretation is the ready-made, Marcel Duchamp […], made in the conference The third, in 1974. With this definition of interpretation, not only does Lacan radicalize his criticism to the hermeneutic perspective of the interpretation, but also ratifies the idea of having equivocation as his paradigm. For the fact of silently showing what an object is, or the essential lack which inhabits and sustains any object, the ready-made makes it clear that it is playing with words in a provocative way that one can go beyond the deciphering of the primordial signifiers without, however, “fattening the symptoms with meanings”.
Downloads
References
165.
CAMPOS, A. O poeta e o psicanalista. In: A invenção da vida: arte e análise. Porto
Alegre: Artes e Ofícios, 2001, p. 126-135.
CABANE, P. Marcel Duchamp: engenheiro do tempo perdido. São Paulo, Perspectiva,
2008. 205p.
COCCHIARALE, F. Quem tem medo da arte contemporânea? Recife: Fundação
Joaquim Nabuco, Editora Massangana, 2006, 77p.
DEMPSEY, A. Estilos, escolas e movimentos. São Paulo: Cosac Naify, 2003. 330p.
FREUD, S. (1905) Os chistes e sua relação com o inconsciente. Tradução sob a direção
de Jayme Salomão. Rio de Janeiro: Imago, 1969. (Edição Standard Brasileira
das Obras Psicológicas Completas de Sigmund Freud, v. 8, 154p.)
LACAN, J. (1964). O Seminário, livro 11: Os quatro conceitos fundamentais da
psicanálise. Tradução de M. D. Magno. Rio de Janeiro: Jorge Zahar Ed. 1985,
269p.
_________. (1958). A direção do tratamento. In: LACAN, J. Escritos. Tradução
de Vera Ribeiro. Rio de Janeiro: Jorge Zahar Ed., 1998, p. 591-652.
_________. A terceira. (1974). Texto inédito. Tradução para uso interno, FCCL/
Rio de Janeiro, 2005. 41p.
_________. L’insu – que – sait de l’une bévue s’aile a mourre. (1976-1977). Seminário
inédito.
LEITE, N. entreAto – Apresentação. In: MILÁN-RAMOS, J. e LEITE (orgs.). entreAto
– o poético e o analítico. Campinas, SP: Mercado das Letras, 2011. p.
11-20.
SALSANO, R. O fracasso do equívoco é o amor. In: MILÁN-RAMOS, J. e LEITE,
N. (orgs.). entreAto – o poético e o analítico. Campinas, SP: Mercado das
Letras, 2011, p. 53-58.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Ao encaminhar os originais, os autores cedem os direitos de publicação para STYLUS.
Os autores assumem toda responsabilidade sobre o conteúdo do trabalho, incluindo as devidas e necessárias autorizações para divulgação de dados coletados e resultados obtidos, isentando a Revista de toda e qualquer responsabilidade neste sentido.