Quem tem medo do ready-made? Psicanálise, interpretação e arte contemporânea

Authors

  • Sonia Borges

DOI:

https://doi.org/10.31683/stylus.vi25.771

Keywords:

Psychanalyse, interpretation, symptom, ready-made

Abstract

This article discusses Lacan’s orientation for the work of interpretation in light of his amazing statement: Interpretation is the ready-made, Marcel Duchamp […],  made in the conference The third, in 1974. With this definition of interpretation, not only does Lacan radicalize his criticism to the hermeneutic perspective of the interpretation, but also ratifies the idea of having equivocation as his paradigm. For the fact of silently showing what an object is, or the essential lack which inhabits and sustains any object, the ready-made makes it clear that it is playing with words in a provocative way that one can go beyond the deciphering of the primordial signifiers without, however, “fattening the symptoms with meanings”.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Sonia Borges

Doutora em Psicologia da Educação PUC/SP. Professora do mestrado “Psicanálise, Saúde e Sociedade” na Universidade Veiga de Almeida. Psicanalista da Escola de Psicanálise do Campo Lacaniano Brasil- Fórum Rio de Janeiro.

References

BRETON. A. Le phare de la mariée. In: Revista Minotaure. Paris, n. 6, 1934, p.136-
165.
CAMPOS, A. O poeta e o psicanalista. In: A invenção da vida: arte e análise. Porto
Alegre: Artes e Ofícios, 2001, p. 126-135.
CABANE, P. Marcel Duchamp: engenheiro do tempo perdido. São Paulo, Perspectiva,
2008. 205p.
COCCHIARALE, F. Quem tem medo da arte contemporânea? Recife: Fundação
Joaquim Nabuco, Editora Massangana, 2006, 77p.
DEMPSEY, A. Estilos, escolas e movimentos. São Paulo: Cosac Naify, 2003. 330p.
FREUD, S. (1905) Os chistes e sua relação com o inconsciente. Tradução sob a direção
de Jayme Salomão. Rio de Janeiro: Imago, 1969. (Edição Standard Brasileira
das Obras Psicológicas Completas de Sigmund Freud, v. 8, 154p.)
LACAN, J. (1964). O Seminário, livro 11: Os quatro conceitos fundamentais da
psicanálise. Tradução de M. D. Magno. Rio de Janeiro: Jorge Zahar Ed. 1985,
269p.
_________. (1958). A direção do tratamento. In: LACAN, J. Escritos. Tradução
de Vera Ribeiro. Rio de Janeiro: Jorge Zahar Ed., 1998, p. 591-652.
_________. A terceira. (1974). Texto inédito. Tradução para uso interno, FCCL/
Rio de Janeiro, 2005. 41p.
_________. L’insu – que – sait de l’une bévue s’aile a mourre. (1976-1977). Seminário
inédito.
LEITE, N. entreAto – Apresentação. In: MILÁN-RAMOS, J. e LEITE (orgs.). entreAto
– o poético e o analítico. Campinas, SP: Mercado das Letras, 2011. p.
11-20.
SALSANO, R. O fracasso do equívoco é o amor. In: MILÁN-RAMOS, J. e LEITE,
N. (orgs.). entreAto – o poético e o analítico. Campinas, SP: Mercado das
Letras, 2011, p. 53-58.

Published

2012-11-12

How to Cite

Borges, S. (2012). Quem tem medo do ready-made? Psicanálise, interpretação e arte contemporânea. Journal of Psychoanalysis, (25), pp. 59–67. https://doi.org/10.31683/stylus.vi25.771